*

partakäkipaholainen "Be yourself; everyone else is already taken." - Oscar Wilde

Suomalaisen valitusvirren valuvika

Jokainen on kokenut sen. Ravintolassa palvelu on huonoa, tarjoilija on töykeä ja palvelu hidasta. Kun ruoka vihdoin tulee on se kylmää, annos on väärä tai mediumina tilattu pihvi on kypsäksi pilattu. Ruoka kuitenkin otetaan vastaan ja jos esim. annos on väärä, huomautetaan siitä kanssaruokailijalle kuiskaten heti kun tarjoilija on poistunut paikalta. Väärä, kylmä ja huonosti valmistettu annos syödään mukisematta. Kun tarjoilija tuo laskun vastataan hänelle: ” Juu, oikein hyvää oli, kiitos.” Kotimatkalla päivitellään huonoa kokemusta ja päätetään, että enää koskaan ei mennä tuohon ravintolaan (paitsi seuraavalla kerralla).

 

Kun on päästy kotiin ei ole vielä liian myöhäistä antaa palautetta. Palautteen ravintolalle voisi antaa sähköpostilla, Facebookin tai Twitterin kautta, soittamalla, tekstiviestillä, ravintolan kotisivujen kautta tai vaikkapa ihan perinteisellä postikortilla. Näin ei kuitenkaan yleensä tehdä, vaikka tämä kävisi varsin vaivattomasti.

 

Parin punaviinilasillisen jälkeen asia alkaa kuitenkin painaa mieltä ja harmistus saa pienen ihmisen puremaan alahuultaan. Seuraa avautuminen. Se tehdään omalla FB-sivulla. Huonon palvelun pahoinpitelemä uhri saa nopeasti paljon tykkäyksiä. Hän saa vertaistukea kommenteista, joissa muut kertovat vastaavista omista kokemuksistaan. Heitä on palveltu huonosti uimahalleissa, takseissa, ruuhkabusseissa, kioskeilla... kaikkialla! Heitä yhdistää se, että kukaan ei ole avannut suutaan ja valittanut huonosta palvelusta sen tarjoajalle. Olen nähnyt tämän johtavan jopa siihen, että on perustettu erityisiä ryhmiä Facebookiin. Näissä ryhmissä yritystä palveluineen on haukuttu, mutta kukaan ei ole ollut yhteydessä itse yritykseen, jotta parannusta saataisiin aikaan. Pidän mahdollisena, että hyvää palvelua tärkeämpää meille voi olla se, että saa loukkaantua – suorastaan uhriutua ja saada myötätuntoa.

 

Tuntuu, että suomalaisuuteen kuuluu meemi: ei saa valittaa! Tämä on huomattu ulkomaillakin. Jos joku pitää laittaa hotellissa huonompaan huoneeseen kuin on alunperin sovittu, laitetaan sinne suomalainen. Kun merinäköala vaihtuu rakennustyömaaksi suomalainen ajattelee: ”perhana, mutta lomallahan tässä ollaan” ja jättää asian sikseen. Huonosta palvelusta tai inhimillisestä virheestä huomauttaminen ei ole epäystävällistä - päinvastoin. Se ei ole helppoa, mutta kerta kerralta se on helpompaa. Siihen ei myöskään yleensä suhtauduta torjuvasti tai aggressiivisesti – tapahtunut virhe vain korjataan tai palaute viedään eteenpäin.

 

Ja se tunne muuten kun huomautat syystä ja asia korjataan on melkoisen mukava. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Söin elämäni huonoimman tattirisoton Hgin keskustan ravintolassa, sen tarjoili lisäksi hyvin epämotivoitunut tarjoilija. Iltani meni pilalle, mutta en saanut siinä pöyristyneenä huomautettua asiasta ja keittiökin oli sulkemassa. Lähetin palautetta meilitse, johon ei koskaan kukaan vastannut. No, enpähän kanna vähiä roposiani enää kyseiseen ravinteliin. Olen opetellut huomauttamaan rakentavasti kokemastani tarjoiluvirheestä, senkin voi esittää mukavasti. Minua nimittäin käy jossain määrin sääliksi kyypparit jotka saavat p-myrskyä niskaan.

Käyttäjän veikkonen kuva
Veikko Sorvaniemi

Ystävällisyys kannattaa palautteen antamissakin. Vasta viimeisen vuoden aikan olen opppinut huomauttamaan jos vaikka vehnäolut tai islay-viski tarjoillaan väärässä lasissa. Ei se ole snobbailua vaikka siltä se voi vaikuttaa.

Jos tuotteesta haluaa saada irti mitä siihen pieteetillä on panostettu niin silloin se nautitaan oikeilla välineillä. Ja eihän kukaan piruuttaan niitä vääristä laseista tarjoile - kyse on lähinnä kai tietämättömyydestä.

Taisto Merilä

Minä kävin kerran, n. 20 v. sitten, pitsalla nimeltä mainitsemattomassa paikassa Hesan Lauttasaaressa. Tilasin annoksen, ja kävin välillä 10-15 minuuttia asioilla. Puhe oli, että saisin eineksen tuoreeltaan. Juippi oli kuitenkin mitä ilmeisimmin väsännyt pitsan heti ja jättänyt sen mikroon (tai missä se nyt oli ”paistettu”) lätköttämään – eli semmoinen jäähtynyt kumiläpyskä tuli eteen.

Meitä taisi molempia jotenkin nolottaa - siis minua ja sitä työntekijää. Muita ihmisiähän siellä ei ollutkaan. Söin kiltisti, kiitin kohteliaasti, enkä koskaan palannut. Sitten olisi pari juttua Rossosta, mutta antaa nyt niiden vielä hautua.

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Itse sanon jos sanottavaa on
Sanon kyllä melko kiltisti ja asiallisesti kun olen itse ollut ruokaa tekemässä ja tarjoilemassa ja jokusen kerran muissakin palveluammateissa vaikka eivät ole minun lajini

Harvoin se virhe tahallinen on ja aina on korjattu pyydettäessä

Sen verran sanon että henkilökunnan määrä jonkin verran
korreloi sen palvelun kanssa
Kun sen kahdeksasta kymmeneen tuntiin juoksee sen takia että henkilökuntaa on liian vähän vuorossa niin loppupäässä ei ole meno raikasta enää
Ei vaikka yrittäisi

Tulipas myös aikoinaan kuskattua ihmisiä rahasta
Siinäkin hieman se että miten ja mitä sanoo sille kuskille
Jos huomaa että reitti on täysin väärä on parempikin sanoa
Se mistä en itse pitänyt oli kun jollain on tapana olla kertomatta osoitetta ja sitten neuvotaan risteys risteykseltä....Bleargh

Luonteeni takia en oikein palveluammttiin sovi
Onneksi pääsin karkaamaan muihin hommiin
Heti helpotti
Se on se yksi ongelma oikeastaan
Alalle päätyy paljon meitä jotka eivät ole luontaisia palvelijoita
Se on oikeasti niin luonnekysymys kuin olla ja voi

Kun jostain pitää rahaa saada ja minäkin otan ekan homman aina mitä eteen tulee niin lopputulos on parhaimmillaankin kohtalainen

Erikseen ovat sitten he joilta työnkuva irtoaa helposti kuin hymy
Jokainen varmasti tietää nämä asiakaspalvelijat

Menenkö itse esim sellaisella kassalle missä on tälläinen todellinen asiakaspalvelija...No tietenkin menen

Veikko Vitikainen

Täytynee osallistua tähän itkijöiden ja valittajien kuoroon. Muutaman kerran olen ravintolassa syömässä käydessä tilannut lehtipihvin. Noiden pihvien työstämiseen hampaat ja veitsi ovat liian kevyet välineet jos ei halua niellä tuota pihviä kokonaisena. Ilmeisesti tuo pihvi (kärpäslätkä) on peräisin jostakin hyvi, hyvin kaukaa kepap tehtaasta kaukaa Suomesta hankittuna ja lisäksi valmiiksi nuijimattomana.
Monissa ravintoloissa on tuo sama ongelma joka esiintyy enimmäkseen pääkaupunkiseudun ravintoloissa, mutta muuallakin. Siksi en enää uskalla tilata lehtipihviä koska haluan säilyttää hampaani ehjinä, enkä mielelläni luovu paikoistanikaan hmpaissa.

Käyttäjän jaanapaju kuva
Jaana Paju

Valitinpa minäkin, suoraan ja sähköpostilla, pahoittelivat ja lähettivät lahjakortin,
ja saivat tulemaan takaisin, sinne viikinkiravintolaan.

Taisto Merilä

Ja kyllähän se on muuten silleen, että jos ovessa lukee ravintola, niin silloin pitää jo voida saada sitä mitä on tilannutkin!

http://www.youtube.com/watch?v=UfwfSvYWjNo

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset